Medlemskapsvilkår for
Klinikk Skien Treningssenter
1. OM AVTALEN
1.1. Avtalen mellom medlemmet og Klinikk Skien består av medlemskontrakten og medlemsbetingelsene. Medlemmet plikter å gjøre seg kjent med innholdet i avtalen og de instrukser som gjelder på senteret. I tillegg til medlemsavtalen kan enkelte særskilte vilkår gjelde for visse tjenester og tilbud.
1.2. Klinikk Skien kan overdra medlemskontrakt med alle rettigheter til en tredjepart ved oppkjøp.
1.3. Klinikk Skien forbeholder seg retten til å endre medlemsbetingelsene iht. punkt 8.7.
2. MEDLEMSKAP
2.1. Medlemskap hos Klinikk Skien kan inngås av myndige personer. Personer som ikke er myndige kan inngå medlemsavtale med Klinikk Skien, dersom en foresatt inngår avtalen, samt står som juridisk ansvarlig på vedkommende sin vegne.
2.2. Med mindre annet er spesifisert, gjelder medlemskapet fra og med startdato angitt i kontrakten. For medlemskap med bindingstid, gjelder medlemskapet for den perioden medlemmet har bundet seg til. Etter bindingstidens utløp går medlemskapet over til et løpende avtaleforhold. Medlemsavtaler løper inntil medlemskapet sies opp iht. gjeldende regler for oppsigelse (jf. punkt 8).
2.3. Medlemskapet er personlig og kan ikke overdras til annen person, uten godkjenning av treningssenteret. Ved overdragelse av medlemskapet vil det nye medlemmet bli belastet med et administrasjonsgebyr.
2.4. Trening skjer på eget ansvar. Foreldre er ansvarlige for medbrakte barn.
2.5. Klinikk Skien har rett til å tilpasse timeplan og bemannede åpningstider i henhold til sesong og medlemmenes etterspørsel, samt redusere tilbudet eller holde stengt på offentlige helligdager.
3. BETALING.
3.1. Medlemmet, eller den person som i medlemsavtalen har påtatt seg betalingsansvaret for medlemskontrakten, skal betale medlemsavgift og eventuelle avgifter iht. Klinikk Skien gjeldende prisliste.
3.2. Månedsavgiften forfaller løpende den 20. i hver måned, med unntak av oppstart, hvor særskilte vilkår gjelder.
3.3. Utelatelse av fremmøte fritar ikke medlemmet fra å overholde betalingsterminene.
3.4. Medlemmet er selv ansvarlig for å inngå nødvendig avtale med sin bankforbindelse for automatisk trekk (avtalegiro) av månedsavgift og sørge for at betaling av månedsavgiften utføres innen betalingsfristens utløp. Ønsker du faktura tilsendt, kan du få faktura i posten, på SMS, på e-post eller Digipost. Vær oppmerksom på at ved tilsending av faktura per post, e-post eller Digipost tilkommer det et fakturagebyr på 45,-. Du unngår fakturagebyr ved inngåelse av avtalegiro.
3.5. Dersom medlemmet ikke betaler innen betalingsfristens utløp, vil kravet bli overført til Remind AS for videre purring og eventuell utenrettslig og rettslig inndriving. Ved forsinket betaling kan Klinikk Skien kreve dekket omkostninger og renter etter inkassoloven, jf. inkl. §17 og lov om renter ved forsinket betaling m.fl.
3.6. Dersom medlemmet har misligholdt et betalingskrav og mottar inkassovarsel eller inkassokrav fra en ekstern inkassator, er det betalingsinformasjonen på fakturaen fra den eksterne inkassatoren som skal benyttes ved betaling. Dersom medlemmet likevel velger å betale til Klinikk Skien, kan Klinikk Skien bruke denne innbetalingen til å dekke et annet krav.
3.7. Medlemmet kan benytte automatisk trekk (avtalegiro) også på andre varer levert av Klinikk Skien. Det er medlemmets ansvar at beløpsgrense er tilstrekkelig for dette. Avtalegirotrekk på andre varer og tjenester skjer samtidig med trekk for månedsavgift.
3.8. Klinikk Skien har rett til å gjøre endringer i priser og vilkår. Endringer Klinikk Skien antar vil være av en viss betydning og til ugunst for medlemmet, skal varsles til medlemmet forutgående med en måned.. Endringer i prisen tilsvarende økningen i konsumprisindeksen trenger ikke å varsle.
4. MEDLEMMETS ANSVAR
4.1. Medlemmet plikter å: Gjøre seg kjent med og følge Klinikk Skien gjeldende sikkerhets- og trivselsregler. Informere Klinikk Skien om endringer som vedrører medlemskapet, herunder endring av kontaktopplysninger.
4.2. Står selv ansvarlig for at egen helsetilstand ikke medfører helsemessig risiko ved deltakelse i aktivitetene på senteret.
4.3. Klinikk Skien fraskriver seg ansvar for feil i opplysninger medlemmet har registrert.
5. INFORMASJON OG BESKJEDER
5.1. Klinikk Skien fakturerer og gir informasjon til medlemmet i henhold til kontaktopplysninger som medlemmet har oppgitt til Klinikk Skien.
5.2. Medlemmet samtykker til at Klinikk Skien kan benytte elektronisk kommunikasjon (e-post, SMS, etc.) for å fakturere og informere om forhold som gjelder medlemskapet, herunder prisendringer samt informasjon om og/eller markedsføring av tjenestetilbud, iht. markedsføringslovens §15.
6. PERSONVERN
6.1. Medlemmet samtykker til at Klinikk Skien, registrerer, lagrer og bruker opplysninger om medlemmet (navn, adresse, e-post, betalingsopplysninger og lignende).
6.2. Utlevering av opplysninger til utenforstående kan ikke skje uten medlemmets skriftlige samtykke, med mindre utleveringen er pålagt med hjemmel i lov, eller er et ledd i betalingsinnkreving, forsikringskrav og regnskapsbehandling.
7. FRYS AV MEDLEMSKAP
7.1. Medlemmet kan søke om å fryse medlemskapet sitt hos Klinikk Skien: «Frys» betyr midlertidig stopp av medlemskap i en tidsbegrenset periode, minimum en -1 – måned.
7.2. Det kan innvilges frys av medlemsavtale ved følgende forhold: Sykemelding med mer enn en måneds varighet, svangerskap, midlertidig utstasjonering i forbindelse med jobb, studier eller militærtjeneste til steder hvor avstanden til Klinikk Skien er for langt unna i forhold til overkommelig reisevei. Dokumentasjon skal fremlegges.
7.3. Medlemmet må sende en skriftlig søknad om frys med vedlagt dokumentasjon. Søknad skal sendes via e-post til post@klinikkskien.no. Søknaden må leveres i forkant av fryseperioden, og ved sykdom raskest mulig etter sykdomsutbrudd eller skade.
7.4. Ved godkjennelse av søknad vil medlemmet få godskrevet betalingsfri periode tilsvarende fryseperioden. Bindingsperioden forskyves med like mange måneder som det gis fritak for. Fryseperiode og betalingsfriperiode behøver ikke være like.
7.5. Medlemmet skal motta skriftlig tilbakemelding på søknad om frys innen 14 dager. Dersom treningssenteret ønsker å oppbevare dokumentasjonen for søknad om frys, skal medlemmet godkjenne dette.
8. OPPSIGELSE OG ENDRING AV MEDLEMSAVTALEN
8.1. Medlemsavtalen kan sies opp når medlemmet ønsker, men vil som et minimum løpe ut bindingstiden. Etter bindingstidens utløp går medlemskapet over til et løpende avtaleforhold.
8.2. Ved oppsigelse av medlemskapet på Klinikk Skien, er det en – 1 – måneds oppsigelsestid utover inneværende fakturaperiode.
8.3. Oppsigelse skal skje skriftlig via e-post til Klinikk Skien. Medlemmet skal innen 14 dager motta en skriftlig bekreftelse på at oppsigelsen er registrert og når siste betaling og treningsdato vil være. Dersom ovennevnte informasjon ikke mottas innen 14 dager fra levert oppsigelse, må medlemmet selv ta kontakt med Klinikk Skien.
8.4. Medlemmet har rett til å avslutte medlemsavtalen (angrerett) ved skriftlig henvendelse per E-post til Klinikk Skien innen 14 dager etter inngåelse av medlemsavtalen, jf. angrerettlovens § 11. Dette gjelder kun dersom medlemskap er inngått utenfor lokalet til Klinikk Skien. Dersom medlemmet starter treningen innen 14 dager etter inngåelse av kontrakt (angrefristens utløp), vil medlemmet være forpliktet til å betale for verdien av tjenesten han/hun har mottatt frem til melding om bruk av angrerett er levert, jf. angrerettlovens § 20.
8.5. Medlemmer som, på grunn av uforutsette eller spesielle omstendigheter som kan dokumenteres, og som er utenfor medlemmets kontroll, blir forhindret i å benytte medlemskapet, kan ved skriftlig henvendelse per E-post til Klinikk Skien søke om å avslutte sitt medlemskap, uavhengig av bindingsperioden. Behandling av slik søknad skal skje innen rimelig tid og senest innen tre – 3 – uker fra tidspunktet Klinikk Skien har mottatt denne. Ved manglende tilbakemelding fra Klinikk Skien, må medlemmet kontakte senteret. Det at medlemmet over en lengre periode av ulike årsaker ikke har benyttet sitt medlemskap, er ikke å anse som grunn til oppsigelse etter dette punkt.
8.6. Vesentlige endringer som i betydelig grad endrer forutsetningen for medlemskapet vil kunne gi medlemmet rett til å terminere medlemsavtalen også i bindingstiden.
8.7. Klinikk Skien har rett til å sperre medlemskapet for en viss tid, eller si opp avtalen med medlemmet med umiddelbar virkning, dersom medlemmet vesentlig misligholder avtalen. Som vesentlig mislighold anses blant annet: Brudd på betaling av månedsavgifter og andre avgifter som på tross av inkassovarsel og andre påminnelser fortsatt ikke er betalt. Brudd på sikkerhets- eller trivselsregler, eller at medlemmet ikke har etterfulgt advarsel gitt av Klinikk Skien.
9. SIKKERHET OG TRIVSELSREGLER
9.1. Trening hos Klinikk Skien skjer på eget ansvar, og du har selv ansvar for eiendeler du medbringer til senteret.
9.2. Som medlem hos Klinikk Skien forplikter du deg til å følge de til enhver tid gjeldende trivselsregler, som er tilgjengelige lokalt på hvert senter. Dette for at alle skal bidra til et trygt og trivelig treningsmiljø på senteret. Brudd på trivselsregler medfører normalt en advarsel, før eventuelt oppsigelse ved gjentagelse. Oppsigelse kan skje ved første advarsel dersom overtredelsen ikke er akseptabel.
9.3. Du som medlem kan bli stilt ansvarlig for skader du påfører utstyr, inventar og fasiliteter. Det vil i tilfeller med ødeleggelser vurderes om dette var forårsaket av uforsiktig bruk.
9.4. Klinikk Skien er ikke ansvarlig for personskade, tyveri eller på annen måte tap av medlemmets personlige eiendeler som medlemmet tar med seg til Klinikk Skien, med unntak av de tilfellene der Klinikk Skien kan holdes erstatningsansvarlig på grunnlag av egen uaktsomhet.
10. TVISTER.
10.1 Klinikk Skien er ikke ansvarlig for hindring i eller begrensning av treningsmuligheter, på grunn av forhold utenfor Klinikk Skien sin kontroll og som Klinikk Skien ikke kunne forutse eller overvinne følgene av (Force Majeure).
10.2. Medlemsavtalen er underlagt norsk lov.
10.3. Tvister mellom medlemmet og Klinikk Skien skal søkes løst i minnelighet. Dersom dette ikke fører frem, kan hver av partene bringe tvisten inn for de ordinære domstoler.